?

Log in

No account? Create an account

Previous Entry Share Next Entry
Моделируем "meta experience" (1) Онтология "meta experience"
И
metanymous wrote in metapractice
http://realpeoplepress.com/blog/what-is-the-experience-of-meta?utm_source=feedburner&utm_medium=email&utm_campaign=Feed%3A+SteveAndreasNlpBlog+%28Steve+Andreas%27+NLP+Blog%29

What is the Experience of “Meta”?

Posted by: Steve Andreas in: Articles

What is the Experience of “Meta”?
A dialogue between Steve Andreas and Michael Hall

Some time ago, I (Steve) made the following general proposal to Michael for a dialogue to exemplify a respectful exchange of views in the field:

In the past, you and I have had significantly different fundamental understandings on a number of issues that could be the basis for a public dialogue between us, such as:

1. Whether or not it is important to distinguish between two uses of “meta” to refer to large scope (“the big picture”) or general category — a topic I explored at length in my Six Blind Elephants books.

2. My description of your concept of “layering” as the reverse of nested categories in the logical levels of naïve set theory, as set forth in Elephants, pp. 114-116

3. Whether Submodalities are meta or subdivisions of scopes of experience.

Of course you may have changed your views on one or more of these issues, or you might prefer to choose others. Assuming we could agree on an interesting issue on which we have differing views, I have some fairly specific ideas about how to create a respectful dialogue to avoid misunderstandings, side issues, etc.

Privately one of us would write up a position statement on the selected issue, and the other would respond to it in writing. Then we would each edit or revise our positions until we are both satisfied that we have had an opportunity to present our position fully, respond fully to the other’s position, and that we each understand the other clearly, to avoid problems like, “Well, that’s not what I said,” or “That’s what I said, but what I really meant was—” etc. This would also be an opportunity for each of us to notice any “ad hominem” arguments or other logical fallacies, and remove them.

After we are both satisfied with the result of this process, we would jointly offer this to the public (the summit group, your and my blogs) and invite comments from others.

I think this could serve as an example of working toward clarification or resolution of important issues that currently divide or confuse the field. Please let me know if you might be interested in joining with me on this, and/or if you have other views on how we could better accomplish the goal of presenting contrasting views in a way that could provide a productive dialogue.

Michael agreed in principle, and sent me a number of different extensive position statements on the meaning of “Meta,” and I take this as an invitation to focus on this topic. I prefer to begin with a more concise statement for our dialogue, but other writing projects (and my struggle with greatly diminished energy due to Parkinson’s disease) have delayed me until now. ... http://realpeoplepress.com/blog/what-is-the-experience-of-meta?utm_source=feedburner&utm_medium=email&utm_campaign=Feed%3A+SteveAndreasNlpBlog+%28Steve+Andreas%27+NLP+Blog%29



Мета опыт

http://ljsearch.metapractice.ru/



  • 1

Мета-модель МЕТА ОПЫТ КОНКРЕТИЗАЦИИ (!)

Some very “mental” or “intellectual” clients already live in a vague, shadowy meta-world of abstraction, with very little direct sensory-based experience. These clients don’t need any form of meta; they need the opposite — how to find specific sensory-based examples of their lofty generalizations, so that they can change their experience in useful ways. The best-known way to do this is by asking the questions in the meta-model “Who/what/where/when/how specifically?” etc. (The meta-model is appropriately named — it’s a language model of language, an example of recursive meta-categorization. However, the result of using the meta-model is the opposite of going “meta.”)
Некоторые очень «умственные» или «интеллектуальные» клиенты уже живут в неопределенном, темном мета-мире абстракции с очень небольшим непосредственным сенсорным опытом. Эти клиенты не нуждаются в какой-либо форме мета; им нужно обратное - как найти конкретные сенсорные примеры их высоких обобщений, чтобы они могли изменить свой опыт полезными способами. Самый известный способ сделать это - задавать вопросы в метамодели «Кто / что / где / когда / как конкретно?» И т. Д. (Мета-модель называется соответствующим образом - это языковая модель языка, пример рекурсивной метакатегоризации. Однако результат использования метамодели - противоположность «мета».)


Для умственных интеллектуальных клиентов их мета-мир абстракций не является тёмным миром, но является сияющим миром, на фоне тёмного мира минус-мета людей, погруженного в темноту конкретики и частных феноменов – в презренный мир «флатландии», как говаривал известный метафизик Кен Уилбер.

Идея подвергнуться помещению в конкретно-образный мир выглядит для интеллектуальных субъектов чистой инквизицией!

Лингвистическая мета-модель НЛП-1, заставляя каждого субъекта смещаться хотя бы на одну ступеньку конкретности «вниз» по «лестнице» мета-уровней, вызывает всеобщую нелюбовь! Даже продвинутые современные нелперы её не знают в совершенстве и не применяют.

А между тем, метанойя лингвистической мета-модели НЛП-1 является самым известным мета опытом!

БиГи описывали опыт этой метанойи как процесс, когда зарождающаяся мысль субъекта АВТОМАТИЧЕСКИ подвергается процессу конкретизации по заданным формам мета-модели.

Примечание: имеем вполне понятный пример мета опыта, возникающего не от перехода но мета ступеням «вверх», но от движения ВНИЗ!

  • 1