?

Log in

No account? Create an account

Previous Entry Share Next Entry
Моделируем "meta experience" (1) Онтология "meta experience"
И
metanymous wrote in metapractice
http://realpeoplepress.com/blog/what-is-the-experience-of-meta?utm_source=feedburner&utm_medium=email&utm_campaign=Feed%3A+SteveAndreasNlpBlog+%28Steve+Andreas%27+NLP+Blog%29

What is the Experience of “Meta”?

Posted by: Steve Andreas in: Articles

What is the Experience of “Meta”?
A dialogue between Steve Andreas and Michael Hall

Some time ago, I (Steve) made the following general proposal to Michael for a dialogue to exemplify a respectful exchange of views in the field:

In the past, you and I have had significantly different fundamental understandings on a number of issues that could be the basis for a public dialogue between us, such as:

1. Whether or not it is important to distinguish between two uses of “meta” to refer to large scope (“the big picture”) or general category — a topic I explored at length in my Six Blind Elephants books.

2. My description of your concept of “layering” as the reverse of nested categories in the logical levels of naïve set theory, as set forth in Elephants, pp. 114-116

3. Whether Submodalities are meta or subdivisions of scopes of experience.

Of course you may have changed your views on one or more of these issues, or you might prefer to choose others. Assuming we could agree on an interesting issue on which we have differing views, I have some fairly specific ideas about how to create a respectful dialogue to avoid misunderstandings, side issues, etc.

Privately one of us would write up a position statement on the selected issue, and the other would respond to it in writing. Then we would each edit or revise our positions until we are both satisfied that we have had an opportunity to present our position fully, respond fully to the other’s position, and that we each understand the other clearly, to avoid problems like, “Well, that’s not what I said,” or “That’s what I said, but what I really meant was—” etc. This would also be an opportunity for each of us to notice any “ad hominem” arguments or other logical fallacies, and remove them.

After we are both satisfied with the result of this process, we would jointly offer this to the public (the summit group, your and my blogs) and invite comments from others.

I think this could serve as an example of working toward clarification or resolution of important issues that currently divide or confuse the field. Please let me know if you might be interested in joining with me on this, and/or if you have other views on how we could better accomplish the goal of presenting contrasting views in a way that could provide a productive dialogue.

Michael agreed in principle, and sent me a number of different extensive position statements on the meaning of “Meta,” and I take this as an invitation to focus on this topic. I prefer to begin with a more concise statement for our dialogue, but other writing projects (and my struggle with greatly diminished energy due to Parkinson’s disease) have delayed me until now. ... http://realpeoplepress.com/blog/what-is-the-experience-of-meta?utm_source=feedburner&utm_medium=email&utm_campaign=Feed%3A+SteveAndreasNlpBlog+%28Steve+Andreas%27+NLP+Blog%29



Мета опыт

http://ljsearch.metapractice.ru/



  • 1

Ценностный эффект состояний-по-поводу-состояний. Мета

1) любопытство к любопытству >>> сильное любопытство!
2) внимание к вниманию >>> забота о внимании
3) анализ анализа >>> изучение анализа
4) объяснения по поводу объяснений >>> наука, эпистемология и т. д.
5) выбор выбора >>> свобода, отсутствие блокировок
6) уважение к уважению >>> важное культурное достижение
7) знание знания >>> абстрагирование, сознание
8) оценка оценки >>> теория здравого смысла
9) мучение по поводу мучения >>> морбидное беспокойство
10) страх страха >>> паранойя
11) сожаление сожаления >>> самосожаление
12) вера в веру >>> фанатизм
13) убежденность в убежденности >>> догматизм
14) неведение по поводу неведения >>> невинность
15) подавление подавления >>> позитивное возбуждение, высвобождение
16) ненависть к ненависти >>> любовь
17) сомнение по поводу сомнения >>> научный критицизм


Итак, вот у нас пример состояний по поводу состояний, цитируемый Холлом (якобы) из Коржибского. Отметим, что в списке есть что угодно, только не состояния:

--любопытство - ориентировочная реакция
--внимание - внимание
--анализ - процесс мышления/ интеллекта
--объяснения - полиформенное переживание
--выбор - полиформенное переживание
--уважение - полиформенное переживание
--знание - полиформенное переживание
--оценка - ценность
--мучение - эмоция
--страх - эмоция
--сожаление - эмоция
--вера - ценность
--убежденность - ценность
--неведение - полиформенное переживание
--подавление - полиформенное переживание
--ненависть - эмоция
--сомнение - полиформенное переживание

Остаётся открытым актуальный вопрос определения "состояний"; отличие определения "состояний" от "эмоциональных состояний" и "эмоций". "Психическое состояние": https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%9F%D1%81%D0%B8%D1%85%D0%B8%D1%87%D0%B5%D1%81%D0%BA%D0%BE%D0%B5_%D1%81%D0%BE%D1%81%D1%82%D0%BE%D1%8F%D0%BD%D0%B8%D0%B5

1) Редукция
2) Интенсификация
3) Преувеличение и искажение
4) Отрицание
6) Прерывание
7) Юмор
8) Замешательство
9) Диссоциация


Вот, типовые эффекты непосредственно от Холла, которые указывают как мета к определенной эмоции может менять его характер. Перечисление Холла можно перегруппировать на две основные группы:

А. Усиление исходного переживания: интенсификация, преувеличение и искажение
Б. Принципиальное изменение исходного переживания: редуцирование, отрицание, прерывание, диссоциация, замешательство, юмор

В. Метапрактик знает третью принципиальную разновидность мета к любым переживаниям (шире - любым реакциям человеческой активности. В статье:

«Ценностные иерархии потребительских выборов и гендерные различия».
http://vestnik.nspu.ru/article/66


...описаны варианты ценностных иерархий отдельных групп субъектов, отличающие тем, что в списке иерархии одна и та же формулировка ценностей повторяется на разных уровнях. В редких случаях вся иерархия может состоять из такой многократно повторяющейся формулировки/ ценности, которая на каждом уровне имеет своё "управляющее" поведением субъекта и "доминирующее" над нижнем уровнем значение. Встречается примерно у 50% женщин и гораздо реже у мужчин.

Так что, в реальных переживаниях субъекта "радость-по-поводу радости" с большей вероятностью может существовать в контексте ценностных переживаний/ иерархических процессов выборов и оценок.


Edited at 2018-01-20 01:40 pm (UTC)

  • 1